42. Kékszalag versenyünk

A hétvége a Kékszalag versenyé volt. Péntek reggel 9-kor indították el a 42. regattát. Ez, a 42. Kékszalag számunkra több jelentőséggel bírt. Most indulhattak -a verseny történetében- először többtestű vitorlások. Hajózó egységünk pedig kapott egy kedves moccót F személyében, aki rögtön hozott is magával két új vitorlát kipróbálásra.

Jó reményeink voltak, mert a meteorológia bár szelíd, de mégiscsak mérhető szelet ígért alkalmi viharok idején élénk-erős befújásokkal. Bíztunk az előrejelzésben, osztályunk második helyére szerettünk volna befutni.

Füred - Kenese
visszanézve Tihany felévisszanézve Tihany feléKeleti 2-es szélben indultunk. A szél inkább gyengült, mint frissült, Kenese elérése egyre messzebbre tolódott. A délen keresztül lassan nyugatra (!) forduló, leálló szélben az elején is szükség volt egy-két takkot húzni, hogy középen maradjunk. Káptalan vonalát elhagyva viszont egyszercsak gennakert lehetett húzni a lehelletnyi déli szellőben. A szellő tovább fordult nyugatnak, és éles menetekben ereszkedtünk a pályajel irányába. A vezető hajók már messze elhúztak, de a flotta nagy része mögöttünk volt. A kenesei bólyát délután negyedhárom körül vettük a 72. helyen.

Kenese - Siófok
70-esek Siófok előtt70-esek Siófok előttSiófok felé 1-2-es szelecskénk volt Tihany felől. Időnként ÉNy felé forduló finom, de nagyon rövid frissülések jöttek. A Bakony fölött vastagodott a felhőképződés, amely az előrejelzéssel összhangban azt az érzetet keltette, hogy bejöhet egy friss ÉNy-i szél. Emiatt F a kormánynál izgatottan radarozta azokat a hajókat, akik mögöttünk kiváltva az északi part felé húztak: vajon bejön-e nekik a kerülő. De nem jött be. A szoros nyugati szél kicsit bővült, így ballont lehetett húzni. Míg fenn jóval élesebben lehetett jobbcsapáson felmenni, addig a déli part közelében vitorlázó hajók szoros szélben, de ballonnal és jobb tempóban húztak el. A siófoki pályajelet négy óra környékén vettük.

Siófok - Tihanyrév
Az út a Csőig leálló szembeforduló, aztán északnyugati szélcsendbe torkolló széláramlást hozott. Egy ideig középen mentünk, aztán Zé javaslatára leejtettünk - a part mellett frissebbnek tűnt a szél, mint a vízen-, de rossz lóra tettünk. érkezés a csőhözérkezés a csőhözA Tihanyi szoros vételéhez vissza kellett hajóznunk a tóközép felé. Akik korábban felmentek a félsziget irányába, azoknak jól fizetett a Csőnél ÉNy-i irányból alig érzékelhető levegőmozgás. A flotta itt már vitathatatlan nyaralás-jeleket mutatott. Az egyik hajóról pezsgőbontós hancúrozás, fürdés vidám zaja kélt ... A hajózóút eléréséig elég sokan elénk kerültek: mint megtudtuk 146-ik helyen értünk be a Csőbe. Az óra 18:45-öt mutatott. Az előző Kékszalagokon ilyen időtájt már legalább Badacsony környékén szoktunk járni - mit mondjunk? Nem repestünk a boldogságtól az órára és a tükörvízre pillantgatva.

A Cső vételében a legnagyobb izgalmat a nyugati kapuban úszó Jankó Virág, majd a menetrendszerű komp hozta. Virág a vízből fotózott, a komp meg úgy indult Tihanyrévből, mintha tőle kértünk volna randevút. De aztán -MAHART!- felismerhette a klubtársat, mert határozott eleganciával, biztos íven mögénk kormányzott. Elismeréssel adózva figyeltük, hogy találhatta meg az alig menő de vastag vitorlás folyamban azt a lyukat, amelyikbe már biztonsággal befért, ugyanakkor senkit nem veszélyeztetett.

Tihanyrév - [Keszthely]
még 20 perc, és kiérünk a Csőből: alkony, elől a flotta 1/4-e!még 20 perc, és kiérünk a Csőből: alkony, elől a flotta 1/4-e!A nyugati medencében ismerős szélképlet fogadott: nyugatias szoros szelecske, amely inkább a déli part mellett friss, középen lavóros volt. Aztán, mint kiderült, lengett is, mert valamikor átváltott délire és kifejezetten partról frissült. A parti hajók gyorsabban mentek. De erejét látva attól azért nem kellett tartanunk, hogy akár éjfélre biztos Keszthelyen leszünk.

Az est leszálltával -lehetett tudni- megállt a szél és feltámadt az árvaszúnyog invázió. Az utóbbiakkal már volt találkozásunk a korábbi években, de a mostani özönlésük minden képzeletet felülmúlt. Ha valaki egy mélyet próbált sóhajtani, az biztos letüdőzött jó párat. Ilyen társaságban folytattuk araszolásunkat Keszthely felé. A szél fél-háromnegyed órányi szüneteket tartva a déli partról frissül, de azért le is pörög a tóra. A sötétben két méternél távolabbra nem látni érdemben semmit. Ádám kinn fekszik a fokk alatt és időnként mondja az állítást: húzzunk vagy eresszünk a vitorlán. A környéken lévő hajók árbocfényein látjuk, hogy elég jól gépészkedünk: együtt haladunk velük, vagy lehagyjuk őket. Felbukkan előttünk a Remete, beérjük, kikerüljük aztán elhagyjuk. A Keszthelyre vonulás elég szaggatott. Időről időre lavórok torpantják meg a hajókat. Az árvaszúnyog invázió minden képzeletet felülmúl. A vitorla minden tenyérnyi felületén többszáz egyed pihen. Peti rávillant lámpával a vitorlákra, hogy a széljelző szálakat meg az állást ellenőrizzük. A fény felgyulladásakor a szónyogzümmögés záporszerű hangra vált: szúnyograjok célozzák a váratlan fehér leszállópályájukat - hihetetlen. Nem csípnek, de belepik kezünket-fejünket. Petinek egyik szemébe száll egy darab, azt próbáljuk kioperálni ... Amikor frissül egy fuvallat, alábbhagy az invázió, de nem tűnik el. A szellő csendesültével ismét ott vannak ...

A Cső elhagyása óta F kormányoz, én a vitorlákat kezelem. Később Zé átadja a kormányt, irányításom alatt csusszanunk tovább a sötétben.

Három tájban kidőlök a sorból, felváltjuk F-fel egymást. Ő átveszi a kormányt én lemegyek a kabinba, megpróbálok aludni. De a szúnyogok ott is támadnak. És ott már társas szúnyogok is akadnak, nem csak árvák. Egy pólóval betakarom fejem, így levegőtlen, de szúnyogoktól védettebb a polgár, talán lehet valamit aludni. Hajócsobogás csak időnként bódit el, hogy haladunk is ... Egyszer csak sztentori zaj riaszt fel, körben zeng a hajó, mintha egy küklopsz Gulyás Dénes áriázó torkában ébrednék. Észre térvén felfogom, beindították a fiúk a motort. Felkelek, tőlünk balra, karnyújtásnyira Fonyód, a túlparton Badacsony gyöngyfényei villóznak. Mindjárt hajnali négy. Kiálltunk.

Hazafelé
Zé és az árvaszúnyogzott Jóhajó - motorral hazaZé és az árvaszúnyogzott Jóhajó - motorral hazaÚgy négyórás motorozás következik Füredre. Szél semmi, a sötétség még teljes, versenyző hajók még jönnek lefelé. Ábrahámhegy előtt találkozunk az Ábránddal. Jenő, mint egy beduin fehér gyolcsba tekerve fejét ül a kormánynál. Csak intünk egymásnak, látja mi a dörgés .... napfelkelte Tihany fölött 5:00: ... ha láttál már szépet!napfelkelte Tihany fölött 5:00: ... ha láttál már szépet!A nap öt órakor kel. Később Gábor telefonon bejelenti a versenyirodának a Jóhajó kiállását. Reggel hét körüli verőfényben érünk vissza a Csőbe. Halásztelek előtt utolérünk három versenyhajót. Küzdenek, hogy benn lehessenek az első tízben. Különben sehol egy hajó, üres a pálya. Nyár, reggel gyönyörű Balatoni ébredés. az élboly egy hármasaaz élboly egy hármasaEgy régebbi Kékszalagra emlékszem: ugyanebben a korai időben jöttünk Tihany mellett, a reggeli telihold valami hatalmas labdaként kúszott mellettünk a félsziget fölött, majd leverte az apátság tornyáról a keresztet ...

Nyolc körül vagyunk Füreden, dokkjában a Jóhajó. Kezdődhet a takarítás. Gyuriék szereznek tömlőt, vízborotvát, Éva ad Ecover tisztítót. Ezzel a felszereléssel eltüntetik az árvaszúnyog temetőt a fedélzetről, vitorlákról.

Köszönet Ádámnak az orrvitorla és a gennaker kezeléséért. Jóhajó tisztaságJóhajó tisztaságPeti a szokásosan kifogástalan "keteringet" hozta. F-nek a próbavitorlákért és a Keneséhez vezető gennaker-menetért, Zé-nek, hogy működő kereteket biztosított mindehhez. Kékszalag második helyezésünk pedig, mint szakmai cél, átmegy a következő versenyre.

Eredmények
Elliotban 8 hajó ment végig a 42. Kékszalagon, legjobb az ISA PUR lett 58-ik helyen. Európában az Ábránd 123-ik abszolút helyezéssel a 2. lett.

A 640 indulóból mindösszesen 238 hajó ért célba a megengedett 48 óra alatt! Tisztelgő elismerésünk mindazoknak, akik befejezték a versenyt, és azoknak is, akik hosszan kitartottak!

A versenyről készített saját képeink itt tekinthetők meg.
----------------

Szómagyarázat :)
Ábránd - sokszoros magyar bajnok és Balaton Bajnok Európa 30-as, korábbi egységünk. Kapitánya Dr. Dulin Jenő
Cső - Tihanyi szoros beceneve
Elliot 770 - hajóosztály, versenyhajó és családi turavitorlás kiváló ötvözete. ilyen a Jóhajó. F hozta be Magyarországra 1998 körül. Úgy ötven körüli flotta versenyez belőle a Balatonon
F - Fundák György
- Zalai Gábor (sokszoros magyar bajnokok, olimpikonok 470-es osztályban)
gennaker - aszimmetrikus szabású bőszeles vitorla
moccó - hajósinas